Logo KBBA

Naracards Seoul Set

Feb 12, 2019

Seronoknya buat facial di Skin Valet Bangi !


Haa.. hai korang!.. Entry kali ni iza nak share tentang baru-baru ni iza ada pergi buat rawatan muka di Spa yang terletak di bandar baru bangi, iaitu Skin Valet !.. Ni bukan pertama kali iza pergi buat facial muka di spa-spa, sebelum ni pernah juga pergi di tempat lain, tapi tak tahu kenapa di Skin Valet Bangi ni rawatan dia dan cara penyampaianya mengenai rawatan yang kita ambil ni jelas. Selain itu, mereka juga ada bercerita tentang tips penjagaan kulit muka dan fungsi setiap apa rawatan yang mereka apply pada kulit kita. Seronok lah kan, tak ada lah kita ni tadah je muka kita, tapi tak tahu apa yang mereka tengah buat.


So, iza nak share sedikit apa proses yang iza lalui sepanjang buat rawatan muka di Skin Valet Bangi tempoh lalu. First of all, untuk korang plan nak buat rawatan di sini, korang kena set appointment dulu dengan doctor/beauty consultant mereka. Lebih-lebih lagi kalau plan untuk pergi pada hari Sabtu/Ahad, lagi lah korang kena buat temujanji sekurang-kurangnya seminggu awal. Iza hari tu pergi sini hari Ahad, Alhamdulillah nasib baik ada slot untuk iza pada hari ahad, sebab kebanyakannya memang penuh selalu!





Sampai je iza di Spa ni, reception akan tanya sama ada kita ada buat temujanji atau belum. Jika sudah, dia akan memberi kita 1 form untuk di isi, details tentang kulit kita yang kita tahu kot ada allergic, then dia tanya pengunaan skincare kita apa dan sebagainya. Form ni mereka akan simpan untuk rujukan akan datang, dan sebagai rujukan untuk mereka tengok tahap kesihatan kulit kita. Selesai je isi maklumat dalam form tu, kita akan dipanggil untuk berjumpa dengan doctor/beauty consultant bagi membuat proses skin analysis, korang kalau datang tak payah pakai makeup tau, bazir nanti kena lap. Part check kulit muka dan consultation ni yang best! Bayangkan selama ni tengok muka depan cermin, helok je kan.. Haa sekali dia scan, hambikkk malu nak mengaku itu kulit muka sendiri. Hahahaha.. Jangan ingat kulit muka yang bersih putih tu tak ada masalah ya.. Dari mata kasar nampak cantik, tapi hakikatnya mungkin pori besar, pigmentasi banyak, white/black head beranak pinak.. Hahahaha… benda ni akan effect pada kita bila usia kita makin meningkat.



 






So, hasil dari analisis scan kulit muka iza dengan beauty consultant ni, dia cakap kulit iza kategori kering dan pori-pori terbuka besar di area dahi. Fuhh masa tengok 3D pori-pori tu memang jelas besar dia terbuka.. Itu nasib baik iza bukan jenis kaki make up, cuba bayangkan yang kaki make up? Then tengah pori tu membesar? Tak cuci muka betul-betul pulak? Dah tersumbat kulit muka, itu yang menyebabkan jerawat naik dengan jayanya.. Semasa sesi consultant ni, dia ada bagitahu bahawa pengunaan sunblock tu sangat penting pada kulit muka, tak kisah lah kita duduk dalam office dan tak jumpa matahari sekali pun, tetapi sunblock memang sangat penting! Rugi buat treatment mahal-mahal, rugi jaga kulit muka hari-hari tapi bila keluar rumah tak pakai sunblock! Kita kena jaga kulit muka kita dari sentiasa terdedah dengan sinaran UV, dan sinaran UV ni bukan sahaja sinaran yang terhasil dari matahari, ia juga sinaran dari lampu-lampu yang kita duduk dekat office/bilik tu.. Haa sinaran itu juga akan effect pada kulit kita kalau kita tak cover dengan sunblock. Serius iza cakap, ilmu ni iza baru tahu dari consultant Skin Valet Bangi. Memang terbaik! Sejak dari tu, memang akan pakai je sunblock. Tahu tak, effect muka sentiasa terdedah tanpa protection sunblock akan jadi apa? Ia akan menyebabkan jeragat pada kulit kita dan effect ni akan nampak bila usia kita meningkat, kalau lebih teruk ia akan menjadi kanser kulit. So, beauty consultant ni suggest, kalau nak cari sunblock cari yang SPF50 yer, dan tolong pakai hari-hari sebelum korang apply any make up.


Penjagaan kulit muka harian kita ni step dia bermula dengan cleanser, serum, toner, mosturiser dan akhir sekali ialah sunblock. Then lepas tu, korang nak pakai bedak 10 inch ke makeup 15 inch ke, terpulang lah… Hahaha.. Serum sebaiknya cari yang mempunyai vitamin C, dan untuk mereka yang berkulit kering seeloknya kurangkan penggunaan toner sebab toner akan menyebabkan kulit bertambah kering. Kulit kita ni, kalau berminyak sangat pun akan mudah naik jerawat, kulit kering pun mudah naik jerawat. Jadi, yang better is keep maintain kulit sentiasa moist. Average usia yang dah 30 tahun keatas, akan mengalami masalah jeragat iaitu pigmentasi. So, bila dah naik usia tu, kena rajin buat treatment. Consultant ni cakap, jeragat susah hilang… Ianya hanya boleh dipudarkan sahaja dengan cara selalu buat treatment di spa-spa. Tetapi yang susah jaga ialah jerawat. Hehehehe.. Seronok, macam-macam tips iza dapat dari beauty consultant di Skin Valet Bangi ni, korang akan rasa teruja sangat dan akan rasa lebih hargai kulit muka sendiri lepas dapat tahu semua ilmu dan nasihat dari beauty consultant ni.








Selepas selesai sesi consultation, iza kena tunggu dalam 5 minit untuk ke bilik rawatan di tingkat atas. Seronoknya spa ni, semua kakitangan dia perempuan islam, so korang boleh bebas dan yakin bila berada dibilik rawatan. Selain itu, kemudahan surau pun disediakan di Spa ni. Masuk je bilik rawatan, rasa tenang je dengan lampu yang malap dan kebersihan bilik rawatan itu sendiri. Iza disuggest untuk buat rawatan pakej Oxyderm dan Aqua Peel since beauty consultant cakap kulit muka iza kategori kering. So, iza buat rawatan ni dalam 1 Jam 30 minit macam tu.





Sepanjang rawatan di buat, therapist tu akan inform apa step yang dia nak buat, apa yang dia apply. So, kat sini yang kita akan faham setiap rawatan yang dia buat. Therapist yang buat treatment kat iza, dia tanya kalau urut bahu/scrub tengkuk kena pakai kain dia. Seronok treatment sini, sambil dia nak cuci kulit muka kita, dia advanced kan sekali dengan dia urut and relaks kan tengkuk kita dan cuci sekali bahagian leher ke dada which is so relaxing! Bahan-bahan yang mereka gunakan adalah dari produk keluaran doctor isma sendiri, iaitu owner untuk spa ni. Proses treatment ni, dia akan cuci kulit muka, then dia pasang wap panas pada muka untuk buka segala pori-pori, then dia sedut kotoran. Iza paling suka part dia sedut kotoran pada kulit muka tu, memang nampak dalam air tu banyak sangat kotoran yang disedut, puas hati segala blackhead/whitehead dia sedut. Selepas kotoran dah disedut, dia letak serum pada kulit muka untuk rawatan, kemudian iza teruskan dengan proses rawatan oxyderm iaitu bagi oxygen pada kulit muka. Jangan tak tahu yer, kulit muka kita sekali sekala perlukan oxygen juga untuk kesegaran. Lepas dah buat facial ni, rasa kulit muka ringan sangat dan bersih sangat, memang puas hati dengan servis di Skin Valet ni.





Korang kalau jauh dari area Bangi, Skin Valet ni ada beberapa cawangan lain antaranya di Ampang, Ipoh, Rawang, Johor Bharu, Damansara, Shah Alam dan sebagainya korang boleh check direct di HQ Skin Valet iaitu di Bangi ni. Waktu operasi hanya dari jam 10pg sehingga 7pm sahaja, jangan lupa book slot anda dahulu sebelum datang tau!..  Jom ramai-ramai ke Skin Valet Bangi, korang memang akan rasa puas hati dengan servis yang diberi!... Iza pun nak pergi lagi ni.. seronok sangat lepas buat facial treatment dengan Skin Valet Bangi. Thank You Skin Valet, semoga terus success sebab treatment korang memang terbaik..  Sebelum korang habis membaca, meh iza share gambar-gambar suasana di Skin Valet Bangi ni bersama harga pakej-pakej yer.. 












Terima Kasih sudi membaca, Thank You Skin Valet Bangi,
#KBBA9 #KelabBloggerBenAshaari






Salam Sayang,

IZA.NALIA

Follow ig: @iza.nalia
Follow ig : @faiza.vacation
Follow FB : Izanalia Zainal 



2 comments:

azni said...

heheh bestkan kalau buat facial nih. mmg macam overhaul jer .. kasi clear semua

Anonymous said...

Salam.. ade beli product dier tak? Nk tnye review..